top of page

זקנה מוצלחת. ההזדקנות החדשה

עודכן: 18 באפר׳ 2019

אחת השאלות המעניינות היא מה נחשב זקנה טובה. מהם המרכיבים של הזדקנות מוצלחת בישראל ובעולם.

עד לפני שני עשורים, הנחת היסוד לגבי זקנה הייתה שבנקודת זמן מסוימת אדם מגיע לשיא חייו, ומנקודה זו מתרחשת ירידה תפקודית, עד שמגיע יומו האחרון.


כיום, ברור וידוע לכל שעל אף השינויים הגופניים והמנטליים החלים אצל האדם המבוגר , ולמרות ירידה בחלק מהתפקודים, אנשים ממשיכים להתפתח עד יומם האחרון.

השינויים ההתפתחותיים החלים בשנות התבונה הם נרחבים: מתברר כי יכולות פיזיות עשויות להשתנות באמצעות תרגול, המוח מסוגל לעבד נתונים באופן עמוק, והצורך למלא צרכים רגשיים לא יורד, אלא אף עולה (לעיתים אף יותר מצעירים הממוקדים במימוש ובהשגת מטרות).


השאלה המעניינת היא מהם, המרכיבים בזקנה טובה? ומה מאפשר המשך צמיחה והתפתחות?


הזדקנות עם משמעות

מתברר כי הדחף להמשך חיים משמעותיים חזק מאוד גם בגיל המבוגר.

הכוונה בחיים משמעותיים היא למעורבות בפעילויות שיש בהן ערך אישי עבור האדם, אותן פעילויות המרחיבות את ליבו, וכי הוא חש תורם ונתרם מעשייה זו.

פעילות משמעותית משתנה מאדם לאדם והיא מוגדרת באופן סובייקטיבי. היא עשויה להתבטא בדרכים שונות ומגוונות ואינה מסתכמת דווקא בבילוי ובהנאה: לימודים, נתינה לאחרים, חברת אנשים, קריאה, פעילות רוחנית, אתגר גופני, ועוד פעילויות נוספות עשויות להוות פעילות משמעותית.


האתגר הגדול הוא, בזיהוי ואיתור הפעילות המשמעותית עבור אדם מסוים.


שליטה

אני הקפטן של הספינה הזו!

מחקרים מראים שאנשים שתכננו את שנות הזקנה, ולקחו שליטה על חייהם, צמצמו את תחושת חוסר האונים וחוסר הוודאות לגבי העתיד, והצליחו להגשים את מטרותיהם האישיות יותר מאילה שרק קיוו לטוב.

יותר ויותר אנשים לוקחים החלטות בנוגע לעתידם הכלכלי, מקום מגוריהם, מצבם הגופני ואף קובעים מה יקרה בשעה שלא יוכלו לשלוט בחייהם, באמצעות יפוי כח מתמשך והנחיות רפואיות עתידיות.


יחסים

תמיכה חברתית וקשרי משפחה הם אחד המרכיבים הקריטיים בהזדקנות טובה .

נכון הוא שעם העליה בשנים, מדלדלים הקשרים. לעתים בשל אובדן מערכות תמיכה חברתיות, פרידה ממקום העבודה, ואובדן של חברים ובני משפחה.

טיפוח קשרים ישנים ויצירת הזדמנויות חברתיות חדשות הן בעלות ערך עצום.

בהקשר זה, ריפוי של יחסי המשפחה, גם אחרי שנים רבות, היא מפתח בסיסי להמשך התפתחות והזדקנות בריאה של האדם המבוגר, ילדיו, ובני המשפחה כולם.


268 צפיות0 תגובות
bottom of page